Det svenska förbundet, Svemo, meddelar nu att man följer det internationella förbundet, FIM:s, linje och stänger ute förare med rysk licens från den svenska speedwaysäsongen 2022. ”Det är ett väntat och självklart beslut i den situation som råder. Vi har haft samsyn med förbundet och en bra dialog i frågan. Ingen markering är för liten för att avstå ifrån när det gäller den extrema situation som Rysslands aggressivitet innebär för Ukraina och sin omgivning”, säger ESS ordförande Mikael Holmstrand.
Sedan Rysslands invasion av Ukraina har sanktionerna av Ryssland och dess bundsförvant Belarus varit massiva. En närmast unik enighet i världen har agerat beslutsamt och kraftfullt för att påverka Ryssland på alla möjliga sätt. Idrottsrörelsen har varit lika tydlig och gick tidigt ut med bojkotter av såväl landslag som klubblag och enskilda utövare från Ryssland och Belarus, inte minst efter att Internationella Olympiska Kommittén, IOK, uppmanat till just detta.
Det internationella motorcykelförbundet FIM hade ett styrelsemöte i helgen där beslutet togs att stänga ute förare med en licens utfärdad av Ryssland eller Belarus och där man uppmuntrade sina nationella medlemmar att göra detsamma. På ett styrelsemöte hos Svemo under måndagen togs samma beslut. För att få köra i Sverige krävs en FIM-licens som kopplas till den nationella licensen. De licenser som utfärdats av Ryssland dras nu in och några nya kommer inte allt utfärdas. FIM har också beslutat att en flytt av licens till annat land av en rysk förare inte kommer att godkännas.
”Vi uppskattar både den snabba handläggningen och tydligheten i beslutet. I solidaritet med det som händer i Ukraina är det en självklarhet att stå bakom dessa sanktioner och för att få effekt måste man ta varje tillfälle att skapa påverkan.”, säger Mikael Holmstrand. För den svenska ligan innebär det att ett antal förare och klubbar påverkas genom att förare inte blir tillgängliga. Arbete sker nu mellan ESS och Svemo för att hitta lösningar som hjälper dessa klubbar på bästa sätt inför säsongen.
”De klubbar som berörs kommer såklart få möjlighet att ersätta sina stoppade förare utan att det påverkar grundtanken i antalet transferkort för säsongen. Vi har också förare med ukrainsk licens som påverkas av kriget och kan komma att behöva hanteras på samma sätt. Utöver det tittar vi också på hur en eventuell återgång skulle kunna ske om utvecklingen i Ukraina skulle tillåta det. Samma diskussioner förekommer i andra ligor och vi samverkar nu mellan länderna för att skapa en så stor flexibilitet som möjligt för de drabbade klubbarna”, avslutar Holmstrand.
För mer information, kontakta:
Mikael Holmstrand, ordförande ESS, 0706-92 51 30