Förhandlingarna mellan ländernas förbund och ligor om tillgången på förare och fördelning av matchdagar är klar och möjliggör nu för fler förare att välja BAUHAUS-ligan.
Som tidigare kommunicerats har Sverige, Polen, England och Danmark en tid diskuterat möjligheten att samarbeta bättre kring möjligheten för förare att köra i fler ligor än de som det polska regelverket tillåtit, mot att möjliga matchdagar också regleras gemensamt.
Nu är förhandlingarna klara och parterna överens om ett treårigt avtal 2023-2025. Det innebär att förare i polska Ekstraliga tillåts att köra i två andra ligor, mot tidigare en. För svensk del innebär det framförallt att förare från Danmark och England som tidigare tvingats välja bort Sverige, till förmån för sina hemländer där man har sin bas och sina sponsorer, nu kan välja att åka även i Sverige.
Andra delen av överenskommelsen innebär att inga länder schemalägger matcher på torsdagar utan att dessa är möjliga för Ekstraliga att använda som reservdagar. Eftersom Polen kör på helgerna där även de internationella tävlingarna ligger så innebär inställda matcher, antingen i ligan eller på internationell nivå, att det är oerhört svårt att hitta plats i kalendern och uppfylla kraven från det polska TV-avtalet. Därför tillgängliggörs torsdagarna för detta ändamål.
”Det är en bra överenskommelse och Mikael Karlsson, ansvarig för Track Racing på Svemo, har tillsammans med övriga länders representanter fått till ett avtal helt i linje med vad ESS önskade. Det är extremt stor skillnad på de ekonomiska förutsättningarna i Polen och det måste vi ha respekt för. Vi pratar tv-avtal som närmast kan jämföras med SHL eller fotbollsallsvenskan i Sverige och vare sig vi vill eller ej så måste vi acceptera att pengar styr våra verksamheter och att ligorna mår bäst av att komma överens på det här sättet snarare än att blockera förare.”, säger ESS ordförande Mikael Holmstrand.
Även övriga ligor kommer att kunna lägga inställda matcher på torsdagar men om en match i Ekstraliga ligger där så kommer den ha förtur för de förare som berörs.
”Överenskommelsen innebär fler tillgängliga förare och större konkurrens om platserna för utländska förare och därmed en större möjlighet att förhandla rimliga avtal vilket är viktigt för våra svenska klubbar”, avslutar Holmstrand.